Sorgbearbetning och att få tillbaka gnistan

Vissa menar att tiden läker alla sår, och ett sådant uttryck tjänar kanske till att trösta en omgivning och inte den som faktiskt sörjer. Men det finns saker du kan göra för att göra livet lite enklare medan du är i djup sorg.

 

Som tur är finns det i alla fall experter på sorg och experter på begravningar som vet hur ett sista avsked blir precis så fint som du vill ha det. En sådan sakkunnig och engagerad vän på sorgeresan är fenix begravning bland annat.

 

Sorg och hantering av detta

I en fin text i Svenska Dagbladet går det att läsa om Gösta och Marie-Louise Ekman och deras liv. När Gösta gick bort tappade hon lusten att leva, men hittade gnistan igen. Hon säger vidare att de pratade med varandra nästan hela tiden, ja, dygnet runt, i runt 30 års tid. Men nu har hon levt utan Gösta i drygt ett år och känner stor saknad. Och hur hanterar man egentligen denna?

 

Hjälp i sorgearbetet

Det går att läsa mycket om sorg på Vårdguiden 1177, på sorgereaktioner och hur sorgen faktiskt kan påverka hur du fungerar rent fysiskt – och givetvis psykiskt. Det finns saker som gör livet lite lättare att hantera när du har drabbats av sorg, även om det kan tyckas banalt i sammanhanget av att ha förlorat någon du älskar. Men det är bland annat följande:

 

  • Försök att äta och att sova på regelbundna tider.
  • Berätta för andra hur du känner, även om det ibland kan kännas som om ingen riktigt förstår.
  • Ibland kan det vara skönt att ha någon hos sig även om man inte vill prata.
  • Kontakta en stödgrupp. En del tycker att det känns bra att få prata mer med någon eller några som har liknande erfarenheter.
  • Skriv ner dina tankar. Du kan pröva att skriva hur sorgen känns. Både när du är som mest ledsen och när du känner dig mindre ledsen.
  • Du kan skriva till personen som har dött och förklara dina tankar och känslor.
  • Försök att ta reda på sådant som kanske känns oklart och förvirrat i samband med att personen dog.
  • Det brukar vara bra att vara med i ceremonier för att ta farväl av den som har dött, till exempel en begravning.
  • En del mår bra av att bevara känslan av närvaro med den som är död.
  • Sorgen kan kännas lite lättare om du då och då kan tillåta dig att försöka göra sådant som du brukar tycka om eller som du behöver göra.
  • Det är också bra om du rör på dig regelbundet. Att promenera, träna eller göra någon annan fysisk aktivitet som är möjlig för dig kan hjälpa om du till exempel känner dig rastlös eller orolig, har ont i kroppen eller har svårt att sova.

En bok om sorg kan även vara bra att läsa för att identifiera dig med andra som också går eller har gått igenom svåra sorgeperioder. En sådan bok är Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion eller denna bok som det går att läsa mer om här i denna artikel i Expressen.