När H&M samarbetar med modedesigners får det stor uppmärksamhet. När andra svenska storföretag gör det blir det sällan samma buzz. Men kanske kommer det att bli ändring på det nu.

Vid sidan av H&M är Ikea det svenska företag som flest människor i världen troligen har en relation till. H&M samarbetar som bekant ofta med designers, och släpper limiterade kollektioner. Även Ikea har naturligtvis designers. En del av dem är frilansare, som kan vara ganska kända och ha uppdrag från många olika tillverkare. Men man kan inte säga att Ikea:s samarbeten blir lika uppmärksammade som H&M:s, åtminstone inte än.

Kanske kommer det här att förändras nu. Ikeas nya kollektion Giltig, som lanseras i april, är skapad i samarbete med Katie Eary, som till vardags designar herrkläder. Hon har hämtat inspiration från naturen, men de betyder inte att det blir några dämpade färger. Istället pryder hon lampskärmar, handdukar och tallrikar med fiskar, katter och andra motiv från naturen, i starka röda och blå toner. Det är ingenting för den som vill att det ska vara avskalat, men ganska häftigt. En intervju med Eary finns att läsa här.

Giltig är den första i en rad av samarbeten mellan Ikea och designers med bakgrund i modevärlden. Möbelföretaget hoppas att man på detta sätt ska få in nya, fräscha idéer när det kommer till färg, mönster och grafik. Vågar man hoppas på kollektioner i samarbete med Jeremy Scott eller Yayoi Kusama i framtiden?